Mitől nem mindennapi a Crocs története?

Lassan már két évtizedes múltra tekint vissza a jellegzetes és egyedi papucsairól ismert Crocs. Amerikából indult világhódító útjára, melynek során több száz millió papucs eladása után elérték, hogy manapság már mindenki ismeri a Crocs márkát, s mindenkinek meg is van róla a véleménye. Cikkünben ezt a hihetetlen útra tekintünk vissza a kezdetektől napjainkig.

Az egyedi megjelenésű és kényelmes papucsairól ismert Crocs márka a kezdetektől megosztotta a vásárlóközönséget. Népszerűsége lassan 20 éve töretlen, s bár rengetegen utálják a közel sem szokványos formavilága miatt, még többen szeretik a Crocs papucsokat tartós és kényelmes anyaga, szokatlan formavilága, valamint az újabbnál újabb modellek széles típus- és színválasztéka miatt.

 

A Crocs papucsok története 2002-is nyúlik vissza. Scott Seamans, Lyndon Hanson és George Boedbecker Jr. hozta létre a márkát. Ők hárman Boedbecker révén kerültek össze, mivel Hansonnal együtt jártak középiskolába, majd a Colorado Egyetemre, Seamanssel pedig a vitorlázás közös imádata ismertette meg őket egymással. Történt aztán 2002-ben, hogy együtt hajóztak a Karib-tengeren, amikor egy újfajta papuccsal találkoztak. Egy kanadai cég az új technológiájú, habszerkezetű Croslite anyagból készített papucsa volt. Meglátták a lehetőséget az újfajta alapanyagban, így a nyaralásról hazatérve belevágtak az üzletbe.

 

A márkát létrehozó alapító trió kiválóan megérti egymást, a munkafolyamatok leosztását is tökéletesen megoldották, így amíg Boedbecker ellátta a vezérigazgatói teendőket, addig Hanson irányította az operatív munkát, Seamans pedig a termékfejlesztés és a design területét fogta össze. Az első közös munkájuk eredménye lett a “The Beach” névre keresztelt klumpa, amivel mindjárt 2002-ben be is mutatkoztak a Fort Lauderdale-ben megrendezett hajó- és vitorlás-kiállításon. Bár a papucsot kimondott vitorlázóknak ajánlották, mások tetszését is elnyerte, így a bemutatóra vitt első 200 darab szinte azonnal el is fogyott.

Crocs The Beach és The Nile papucs

 

Nem kellett sokáig várni, 2003-ban meg is jelent az első női modell “Nílus” fantázianéven. A terveket az első típusoknál a Foam Creations nevű cég szállította a Crocsnak, ám végül Broedbeckerék úgy döntöttek, hogy a kanadai cég felvásárlásával megszerzik a Croslite habszerkezetű alapanyag kizárólagos gyártási jogait, s egyúttal a márka védjegyévé váló egyedi designt is. A habszerkezetű Croslite alapanyag zárt cellás, ún. fröccsöntött EVA-hab, ami a tapasztalatok szerint alkalmazkodik a láb formájához, s elősegíti az egészséges testtartást.

 

Jibbitz és még több kollekció

2006 októberében a népszerű papucsdíszeket gyártó Jibbitz nevű vállalkozást is megvásárolták, így saját kézbe véve a Crocs papucsok szellőző-nyílásaiba illeszkedő apró díszek tervezését és gyártását. Eleinte főleg a gyerekeket célozták meg az állatos, mesefigurás és Disney-s kiegészítőkkel, mára azonban több száz fajta dísz közül lehet válogatni a kisgyerekektől, s trendkövető fiatalokon át az önkifejező felnőttekig.

 

A cég 2007-ben adta be kérelmét a Crocs márkanév és a Crocs logó védjegyként történő bejegyzésére, amit meg is kapott. Szintén erre az évre datálható, amikor a megjelent a piacon az első gyapjúval bélelt kollekció, a “Fuzz”, amivel a Crocs megalapozta a később kiszélesedő téli kollekcióját. 2008-ban a Bite Footwear nevű golfcipő-gyártó vállalat megszerzésével újabb piacok felé is nyitott a Crocs, így született meg az “Ace” krokodilos golfcipő. A későbbi években is folytatódott a cég terjeszkedése, további társaságok kerültek a Crocs vállalathoz a divatipar és lábbelik gyártásának területén. Ennek eredményeként folyamatosan bővült a Crocs termékek kínálata, egyre újabb kollekciók és kategóriák jelennek meg a mai napig. A klasszikus klumpák mellett így a Crocs már slide és flip-flop papucsokat, éktalpú és flat női lábbeliket, vizisport szandálokat, gumicsizmákat, sportcipőket és téli bakancsokat, valamint munkapapucsokat, munkavédelmi lábbeliket is készít. És akkor nem is beszéltünk még a sok-sok mintás és színes Crocs gyerek papucsról, gyerek szandálról és gyerek csizmáról!

 

Ha Crocs, akkor társadalmi felelősségvállalás, fenntarthatóság és innováció 

Annak ellenére, hogy egy viszonylag fiatal márkáról van szó, a Crocs is próbál élen járni a társadalmi felelősségvállalás terén. Az elmúlt években a Crocs átlagosan percenként egy pár papucsot adományozott a rászorulóknak a “Crocs Cares” elnevezésű programon keresztül olyan fejlődő országokban mint Kenya, Afganisztán, Costa Rica, Fidzsi-szigetek és sok gazdaságilag kevésbé fejlett országban. A 2020-as koronavírus-járvány kezdetén pedig napi 10 ezer pár Crocs papucsot ajánlott fel a cég az egészségügyi dolgozók számára.

 

A Crocs meghallva az idők szavát, egyre inkább törekszik a környezettudatos működésre, a fenntarthatósági szempontok figyelembevételére. Ennek keretében nemrégiben cserélték le és újították meg a termékek csomagolását, így éves szinten 300 tonna műanyaggal kevesebb hulladékot termel a cég. Eddig már közel egy millió pár papucsot mentett meg a cég a begyűjtési programoknak köszönhetően, melyek használható minőségű részét eladományozták, a többi pedig újrahasznosításra került. A Crocs innovatív gyártási technikák alkalmazásával szorítja lejjebb a termékek elkészítésének energiaigényét, ami jelenleg már csak az 1,6 kWh per darab szinten van.

A hírhedt Crocs márka

Ahogy a cikk elején is említettük, a Crocs papucsok a kezdetektől megosztják a közvéleményt, a márka kritikusai pedig nem rejtik véka alá a véleményüket. Olykor keményen is fogalmaznak, mint Tim Dunn divattanácsadó: “a Crocs… úgy néz ki mint egy műanyag pata. Hogy veheti ezt komolyan bárki”? 2007-ben felkerült a Maxim “10 legjobb és legrosszabb dolog, ami a férfiaknak készül” listájának 6. helyére a negatív szekcióban.

A Time amerikai magazin pedig 2010-ben a világ “50 legrosszabb találmánya” közé sorolta a Crocs márkát.

Crocs celebek

 

Ennek ellenére úgy tűnik, hogy a hírességek kedvét semmi sem tudja elvenni a Crocs papucsok viselésétől. Olyannyira, hogy 2007-ben George W. Bush amerikai elnök nyilvánosan, zoknival viselte fekete Crocs papucsát. 2009-ben Michelle Obamát kaptak lencsevégre a nagyobbik lányával, amint mindketten Crocs papucsban sétálnak. 2015. júniusában az akkor 23 hónapos György herceget, Vilmos herceg és Kate Middleton fiát fényképezték le egy jótékonysági rendezvényen, amint egy kis sötétkék Crocband van a lábán. Az Amazon.com szóvivője szerint az ezt követő héten az eladások 1500 százalékkal ugrottak meg!

 

De nem csak az elnöki és királyi családok tagjai szeretnek Crocs papucsokban mutatkozni. Az utóbbi években megannyi színész és zenész-énekes hordta büszkén a saját stílusához leginkább passzoló Crocsát. Jack Nicholson pl. egy világoskék Classic Clogban tűnik fel rendszeresen, Justin Biebernek egy egész kollekciója lehet, mivel már többféle színű Crocsban is lefotózták, Ariana Grande az Instagramra töltött fel képet a saját Crocs és zokni kombinációjáról, Bella Thorne pedig egy díjátadón jelent meg egy hozzá tökéletesen illő Sexy Flipben. Rajtuk kívül még olyan sztárokat láthattunk már Crocsban papucsokban, mint Rihanna, Jennifer Garner, Jared Leto, Hellen Mirren, Steven Tyler vagy Whoopi Goldberg.

 

Drew Barrymore színésznőről egy egész kollekciót nevezett el a Crocs a vele való együttműködés eredményeként. 2019-től kezdve a Crocs márka nagyköveteket kért fel a termékek népszerűsítésére, így lettek a cég arcai Natalie Dormer és Zooey Deschanel színésznők. A 2020-as Crocs papucs kollekciót azonban már a mindig stílusos megjelenésű Prianka Chopra Jonas modell és influenszer segítségével terjesztik.

Crocs & Priyanka & Zooey

 

A Crocs olykor rá is játszik a márkát körülvevő vélemény-különbségekre. 2017-ben a híres divatmárkával, a Balenciágával közösen alkották meg az egyik legextravagánsabb és legfeltűnőbb, Jibbitz kiegészítőkkel még díszesebbé tett platformos modellt, ami fel is tűnt a 2018-as párizsi divathéten. 2020-ban nagyot ment a közösségi médiában a hír, hogy a Crocs és a KFC gyorsétterem-lánc kollacorációjából született meg a rántott csirke mintájú, háromdimenziós rántott csirkecombokkal díszített, s ráadásul még rántott csirke illatú papucs. Furcsa kinézete ellenére a limitált darabszámban készült modellt rendkívül rövid idő, fél óra alatt el is adták a Crocs saját webáruházában. 

 

A Crocs papucsokat, szandálokat, cipőket, csizmákat és egyéb lábbeliket modelltől függően többféle színben is gyártják. A régi klasszikus típusok több mint 20 színben kaphatók; a legtöbb modell palettája viszont négy-hat színváltozatból, esetleg két szín kombinációjából áll.

Kattints, és találd meg Te is a Crocs stílusod!

FACEBOOK